Web
Analytics
Ύπνος και αθλητική απόδοση - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Ύπνος και αθλητική απόδοση

Σχεδόν το ένα τρίτο της ζωής μας το περνάμε στο κρεβάτι. Συνεπώς, εύλογα η επιλογή του κρεβατιού, του μαξιλαριού και του στρώματος είναι τρεις σημαντικές μεταβλητές που επηρεάζουν την ποιότητα του χρόνου που περνάμε πάνω στο κρεβάτι μας. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχειό που επηρεάζει άμεσα την ποιότητα του ύπνου είναι και η επιλογή του ανθρώπου, και η επιθυμία να τον έχουμε διπλά μας την στιγμή που ξαπλώνουμε να κοιμηθούμε. Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις που δεν μας ενδιαφέρει με τον ποιον θα πέσουμε στο κρεβάτι, αλλά από την άλλη μεριά αγωνιούμε και δεν είμαστε βέβαιοι για τον ποιόν θα αντικρίσουμε δίπλα μας την στιγμή που θα τα ανοίξουμε τα μάτια μας. Αν και η τελευταία περιπτώσει σηκώνει πολύ γράψιμο δεν είναι της παρούσας φάσης. Αντίθετος όμως, ο ύπνος είναι. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι οι περισσότεροι από εμάς δίνουμε λίγη έως καθόλου σημασία στο χρόνο και στην ποιότητα του ύπνου. Ο συνδυασμός όμως αυτών των δύο είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι επηρεάζουν άμεσα τις επαγγελματικές, καθώς και τις αθλητικές μας δραστηριότητες.

Στην «σύγχρονη» γεμάτη από καφεΐνη κοινωνία που ζούμε, κυριαρχεί η αντίληψη ότι ο ύπνος δεν είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολεί σοβαρά. Η υψηλή κατανάλωση αθλητικών ποτών και συμπληρωμάτων διατροφής πλούσια σε καφεΐνη φανερώνει ότι αυτοί που πέφτουν στην παγίδα ότι ο ύπνος δεν είναι σημαντικό κομμάτι της ζωή τους δεν είναι μόνο οι εργασιομανείς και οι νυχτοφύλακες, αλλά και οι ίδιοι οι αθλητές.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς η έλλειψη ύπνου επηρεάζει την αθλητική απόδοση είναι η προσωπική εμπειρία που βίωσε ο αμερικάνος ποδηλάτης Levi Leipheimer. Το 2006, ο Leipheimer συμμετείχε στο ποδηλατικό γύρο τις Καλιφορνία. Κατά την διάρκεια τον πρώτον ειδικών διαδρομών ο Leipheimer διατηρούσε βραχεία κεφαλή και φάνταζε σαν το αδιαφιλονίκητο φαβορί για την κατάληψη της πρώτης θέσης. Παρόλα αυτά όμως μια νύχτα που συνοδευτικέ από χαμηλής ποιότητα ύπνο ήταν μία από τις αιτίες που εμπόδισαν τον Leipheimer να καταλάβει την πολυπόθητη πρώτη θέση.

Συνεπώς, αν και επιστήμη είναι ακόμα είναι στα πρώτα της βήματα σχετικά με την σχέση ύπνου και αθλητικής απόδοσης, τα πρώτα στοιχεία φανερώνουν ότι οι αθλητές πρέπει να αρχίσουν να παίρνουν στα σοβαρά τον κομμάτι του ύπνου, διότι η σχέση του με την μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσής γίνετε όλο και πιο δυνατή. Η επιστήμη όμως έχει ήδη προχωρήσει και θεμελιώσει μια δυνατή σχέση μεταξύ του ύπνου και της σωματικής/πνευματικής μας υγείας. Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η έλλειψη ποιότητας ύπνου σχετίζεται με την αύξηση του σωματικού μας βάρους, αλλά και με καρδιοαγγειακά νοσήματα, όπως και με τον διαβήτη τύπου 2. Συμφωνά με πρόσφατη έρευνα του περιοδικού New England Journal of Medicine η έλλειψη ύπνου οδηγεί στην μείωση της καρδιοαγγειακής απόδοσης κατά 11%, μειώνει το μεταβολισμό της γλυκόζης κατά 30-40%, και ότι γενικά επιταχύνει της διαδικασία της γήρανσης.

Συνεπώς, ως αφετηρία πρέπει να αρχίζουμε να κατανοούμε το πόσο σημαντικές είναι η ώρες που ξοδεύουμε στο κρεβάτι μας. Η ποιότητα, και ο χρόνος που ξαπλώνουμε σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο, και επηρεάζει όχι μόνο την αθλητική μας απόδοση, αλλά γενικότερα και την απλή καθημερινότητα μας.

Tips για καλύτερο ύπνο

• Αποφύγετε τη κατανάλωση ποτών που περιέχουν καφεΐνη για τουλάχιστον 3 ώρες πριν ξαπλώσετε.
• Μπορεί η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών να βοηθά στο να αποκοιμηθείτε εύκολα, αλλά επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα του ύπνου.
• Αποφύγετε την κατανάλωση μεγάλων γευμάτων πριν πέσετε στο κρεβάτι
• Αν υποφέρεται από αϋπνίες αυξήστε την κατανάλωση φαγητών πλούσια σε μαγνήσιο (φασόλια, φακές, ψωμί ολικής αλέσεως, πράσινα λαχανικά). Ίσως είναι χρήσιμο το να πάρετε μαγνήσιο μέσω συμπληρωμάτων διατροφής.
• Βεβαιωθείτε ότι το κρεβάτι και τα μαξιλάρια είναι άνετα, και ότι ο χώρος είναι ήσυχος και καλά αεριζόμενος.
• Χαλαρώστε πριν πέσετε στο κρεβάτι, και προσπαθήστε να απομακρύνεται σκέψεις και καταστάσεις που σας δημιουργούν άγχος.

 

 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Αναστάσιος Ρόδης

Εργοφυσιολόγος
Sports Scientist
MSc in applied exercise physiology
MSc in sport and exercise psychology

 

Ιστότοπος: https://allaboutperformance.wordpress.com/

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.