Web
Analytics
Για τη ναυτία των ταξιδιωτών - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Για τη ναυτία των ταξιδιωτών

Απαντά στις απορίες μας ο Απόστολος Παπαδόπουλος, Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος


Γιατί κάποιοι αισθάνονται ναυτία όταν ταξιδεύουν, ενώ κάποιοι άλλοι όχι; Τι πρέπει να κάνουμε όταν ζαλιζόμαστε στο αυτοκίνητο ή το πούλμαν; Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τη ναυτία στο πλοίο; Πώς θα ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες ναυτίας στα παιδιά; Ο Απόστολος Παπαδόπουλος, χειρουργός ωτορινολαρυγγολόγος, απαντά στις απορίες σας.


1. Τι είναι η ναυτία των ταξιδιωτών;

Πρόκειται για συχνό πρόβλημα που εκδηλώνεται σε ανθρώπους που ταξιδεύουν με διάφορα μέσα, όπως αυτοκίνητο, αεροπλάνο, πλοίο ή τρένο. Τα ταξίδια με πλωτά μέσα συνοδεύονται συχνότερα από τη συγκεκριμένη ενόχληση. Από τη ναυτία ταξιδιωτών δεν υποφέρουν όλοι, αλλά μόνο ένα ποσοστό - περίπου το 20%. Αρκετά άτομα παρουσιάζουν έντονα το πρόβλημα κατά την παιδική ηλικία, αλλά στη συνέχεια, όσο μεγαλώνουν, αυτό εμφανίζεται όλο και πιο σπάνια.

2. Πώς εκδηλώνεται συνήθως;

Τα συμπτώματα της ναυτίας αρχίζουν απότομα, με χασμουρητό, πονοκέφαλο, ζαλάδα, ενοχλήσεις στο στομάχι, κρύο ιδρώτα και καταλήγουν -όχι πάντα- σε έμετο. Σε μερικούς ανθρώπους το πρόβλημα δεν σταματά μετά το τέλος της μετακίνησης, γεγονός που συνιστά αιτία κακοδιαθεσίας. Διότι μπορεί να συνεχίζουν να έχουν κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα ακόμη και λίγες ημέρες μετά το ταξίδι. Κάποιοι, τέλος, αρχίζουν να εκδηλώνουν τα συγκεκριμένα συμπτώματα και μόνο με την προοπτική ότι τις επόμενες ώρες θα επιβιβαστούν στο καράβι ή το αεροπλάνο.

3. Ποια είναι τα αίτια; 

Η ναυτία των ταξιδιωτών οφείλεται στα αντικρουόμενα μηνύματα που λαμβάνει ο εγκέφαλος από τον έντονο ερεθισμό των αισθητηρίων οργάνων τα οποία συμμετέχουν στη ρύθμιση της ισορροπίας και την αντίληψη της θέσης και της κίνησης μας στο χώρο. Όταν λοιπόν κινούμαστε με κάποιο μέσο, οι οπτικές πληροφορίες προς το κεντρικό νευρικό σύστημα δηλώνουν ακινησία (ειδικά αν προσπαθούμε ταυτόχρονα να διαβάσουμε κάτι), ενώ τα ερεθίσματα από το αιθουσαίο σύστημα (τον περίφημο «λαβύρινθο») δηλώνουν κίνηση. Έτσι ο εγκέφαλος μπερδεύεται, καθότι λαμβάνει διαφορετικά μηνύματα για το πού βρίσκεται και πώς κινείται το σώμα μας. Η κατάσταση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε ναυτία.

4. Όλοι εμφανίζουμε με τον ίδιο τρόπο ναυτία στα ταξίδια;

Η ευαισθησία όσον αφορά το πρόβλημα της ναυτίας και των εμετών ποικίλλει από άτομο σε άτομο. Έτσι, υπάρχουν τα υπερευαίσθητα άτομα, που εκδηλώνουν το πρόβλημα σε σχετικά μικρό διάστημα από την είσοδο τους στο μέσο μεταφοράς, ακόμη και υπό συνθήκες σχετικά άριστες (δρόμοι ίσιοι, χωρίς στροφές, θάλασσα ήρεμη κ.λπ.), και τα λιγότερο ευαίσθητα άτομα, τα οποία πρέπει να περάσει αρκετή ώρα και οι συνθήκες ταξιδιού να είναι πολύ άσχημες για να εκδηλώσουν το πρόβλημα.

5. Ποια είναι τα γενικά προληπτικά μέτρα ενάντια στη ναυτία;

Κατ' αρχάς, έχει σημασία να μην ταξιδεύουμε ποτέ με άδειο στομάχι. Ωστόσο, πρέπει να φροντίζουμε το γεύμα που θα καταναλώσουμε να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφρύ. Δηλαδή, να αποφεύγουμε φαγητά που είναι λιπαρά, πικάντικα ή με έντονες οσμές, πριν ή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας, καθώς και τη λήψη οινοπνευματωδών ποτών πριν από το ταξίδι. Εάν είμαστε ευαίσθητοι στη ναυτία, να μη διαβάζουμε όταν ταξιδεύουμε και να καθόμαστε με τέτοιο τρόπο, ώστε να «κοιτάμε» προς την κατεύθυνση την οποία κινείται το μεταφορικό μέσο.

6. Τι μπορούμε να κάνουμε όταν ταξιδεύουμε με το αυτοκίνητα μας ή με πούλμαν;

Στο λεωφορείο ή το πούλμαν προτιμάμε να καθόμαστε σε θέσεις μεταξύ των μπροστινών και πίσω τροχών. Στο ταξίδι με το αυτοκίνητο, βοηθάει πολύ να έχουμε τα παράθυρα ανοιχτά, για να μπαίνει φρέσκος και δροσερός αέρας. Τα επιρρεπή στη ναυτία άτομα είναι προτιμότερο να κάθονται στα μπροστινά καθίσματα και να κοιτάζουν μακριά στον ορίζοντα. Αν θέλουμε να
συμβουλευτούμε κάποιο χάρτη, καλύτερα είναι να σταματήσουμε και να τον κοιτάξουμε. Επιπλέον, να κάνουμε συχνές στάσεις, να βγαίνουμε να ξεμουδιάσουμε -τεντώνοντας τα πόδια και τα χέρια μας-και να παίρνουμε βαθιές ανάσες.

7. Προληπτικά, τι μπορούμε να κάνουμε όταν ταξιδεύουμε με αεροπλάνο ή τρένο;

Στο ταξίδι με το τρένο απλώς φροντίζουμε να καθόμαστε σε θέσεις που «κοιτάνε» προς την κατεύθυνση την οποία κινείται. Στο αεροπλάνο προτιμάμε τις θέσεις στο παράθυρο, κοντά στα φτερά του αεροπλάνου, διότι αποτελεί το σημείο που επηρεάζεται λιγότερο από τις αναταράξεις. Επίσης, ανοίγουμε τον εξαερισμό πάνω από το κάθισμα, για να μας έρχεται φρέσκος αέρας, και τρώμε κάτι ελαφρύ. Καλό είναι να κοιτάζουμε προς τα σύννεφα και τον ουρανό. Το να κλείσουμε τα μάτια μας επίσης βοηθάει.

8. Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τη ναυτία στο πλοίο;

Στο πλοίο, εάν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα ναυτίας, πρέπει να καθόμαστε στο κατάστρωμα και να κοιτάζουμε κατά προτίμηση μακριά, προς τον ορίζοντα. Καλό θα ήταν επίσης να αποφεύγουμε τους κλειστούς χώρους και ιδιαίτερα αυτούς όπου κυριαρχούν έντονες οσμές, π.χ. το εστιατόριο, το κατάστημα που πουλάει αρώματα, τις θέσεις κοντά στις τουαλέτες και τις καμπίνες που δεν αερίζονται επαρκώς.

9. Πώς να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες ναυτίας στα παιδιά;

Εφαρμόζουμε τις ίδιες τακτικές με τους ενηλίκους. Επιπροσθέτως, στο αυτοκίνητο είναι καλό να κάθονται αρκετά ψηλά, ώστε να μπορούν να βλέπουν έξω. Δεν πρέπει να αμελούμε τις τακτικές στάσεις όταν ταξιδεύουμε για πολλές ώρες. Ειδικά εάν τα παιδιά δείχνουν να ιδρώνουν, είναι ανήσυχα ή χασμουριούνται έντονα, είναι προτιμότερο να κάνουμε μια στάση προτού χειροτερέψει η κατάσταση τους. Για ορισμένα παιδιά είναι καλύτερα να φάνε κάτι ελαφρύ πριν από το ταξίδι.

10. Για την αντιμετώπιση της ναυτίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν προληπτικά φαρμακευτικά σκευάσματα;

Εκτός από τα παραπάνω πρακτικά μέτρα, που μπορεί κάθε ταξιδιώτης να εφαρμόσει, υπάρχουν και ορισμένα φάρμακα που λαμβάνονται πριν από το ταξίδι και τα οποία, σε σημαντικό βαθμό, αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το πρόβλημα της ναυτίας και των εμετών του ταξιδιού. Τα φάρμακα αυτά πρέπει να λαμβάνονται πριν από το ταξίδι και, αν η διάρκεια του είναι αρκετές ώρες, η δόση πρέπει να επαναλαμβάνεται 2-3 φορές την ημέρα. Ποτέ, όμως, δεν πρέπει να κάνουμε χρήση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού μας.

 

Απαντά στις απορίες μας ο Απόστολος Παπαδόπουλος
Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
 
 
 
Της Έλενας Κιούρκτση
 
 
 
Περιοδικό K-Life (Καθημερινή)
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Δεν ακούω καλά Οι διαταραχές της όσφρησης »

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.