Web
Analytics
Βiταμίνη D ή Καλσιφερόλη - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Βiταμίνη D ή Καλσιφερόλη

Η πρόληψη γενικά της βιταμίνης D – όπως συμβαίνει με όλες τις βιταμίνες, γίνεται κυρίως από τις τροφές, παράγεται όμως και στο δέρμα με τη βοήθεια του ηλιακού φωτός. Η βιταμίνη D είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη. Είναι απαραίτητη για την απορρόφηση και την αξιοποίηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από τον ανθρώπινο οργανισμό και ως εκ τούτου για την καλή κατάσταση των οστών, των δοντιών, του νευρικού συστήματος, αλλά και γενικότερα όλων των κυττάρων. Επίσης, ενισχύει τους μύες και ομαλοποιεί τους κτύπους της καρδιάς. Παρεμποδίζει τη δημιουργία του καρκίνου του εντέρου και του μαστού, της οστεοαρθρίτιδας και της οστεοπόρωσης. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλλει στην καλή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και στη σωστή ρευστότητα του αίματος.

Εκτός της καλσιφερόλης (βιταμίνη D), υπάρχουν και άλλες μορφές της βιταμίνης D, όπως η εργοκαλσιφερόλη (D¬¬2), η οποία υπάρχει στις τροφές και η χοληκαλσιφερόλη (D3), η οποία παράγεται στο δέρμα με τη βοήθεια του ηλιακού φωτός. Η μορφή της βιταμίνης D που λαμβάνεται από τα τρόφιμα ή τα συμπληρώματα διατροφής δεν είναι άμεσα αξιοποιήσιμη. Στη δραστική, στην αξιοποιήσιμη μορφή της μετατρέπεται στα νεφρά ή στο ήπαρ. Γι' αυτό, τα άτομα που πάσχουν από νεφρά ή από ήπαρ θεωρούνται ότι ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου για οστεοπόρωση. Αν εκθέσουμε επί 10 έως 15 λεπτά το πρόσωπο και τα χέρια μας στον μεσημβρινό ήλιο τρεις φορές την εβδομάδα, παράγεται η ποσότητα της βιταμίνης D, που μας χρειάζεται. Δυστυχώς όμως, σε ορισμένες χώρες κατά τη διάρκεια του χειμώνα οι άνθρωποι δεν έχουν ή δεν εκμεταλλεύονται την ευκαιρία αυτή.

Η σοβαρή έλλειψη βιταμίνης D, προκαλεί οστεοαρθρίτιδα, ραχίτιδα και οστεομαλακία, ενώ η μικρότερη έλλειψη προκαλεί ανορεξία, αίσθημα καψίματος στο στόμα και στο φάρυγγα, διάρροια, υπνηλία, απώλεια βάρους και ανωμαλίες στην όραση. Έχει διαπιστωθεί ότι η ανεπάρκεια βιταμίνης D είναι πολύ πιο διαδεδομένη απ' ό,τι νομίζουν παλαιότερα. Ιδιαίτερα μεταξύ των ηλικιωμένων.

Πηγές:   Το μουρουνέλαιο, το χοιρινό λίπος, ο σολομός, οι σαρδέλες, ο τόνος, το γάλα, η ρέγκα, ο κρόκος των αυγών και ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι πολύ καλές πηγές βιταμίνης D (πίνακας 1). Είναι προφανές ότι το ενισχυμένο με βιταμίνη D γάλα είναι άριστη πηγή. Η μορφή της βιταμίνης D που χρησιμοποιείται στα συμπληρώματα διατροφής αλλά και ως πρόσθετα στα λειτουργικά τρόφιμα* συνήθως είναι η καλσιφερόλη.

 

Πίνακας 1

Συνηθισμένα τρόφιμα με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε  βιταμίνη D .
Οι τιμές, σε μg α , αναφέρονται σε 100g τροφίμου

Μουρουνέλαιο

300

 

Συκώτι μοσχαρίσιο

1,1

Λίπος χοιρινό

70

 

Βούτυρο γάλακτος

0,76

Σκουμπρί

17,5

 

Φέτα

0,50

Σαρδέλες κονσέρβα

7,5

 

Συκώτι αρνίσιο

0,50

Στρείδια

6

 

Παρμεζάνα

0,25

Τόνος σε άλμη

4

 

Γιαούρτι πρόβειο

0,24

Σοκολάτα γάλακτος

1,77

 

Γάλα πρόβειο

0,18

Αυγά βραστά

1,75

 

Γιαούρτι αγελαδινό

0,05

 

(α) Οι τιμές δίνονται σε μg και όχι σε διεθνείς μονάδες (IU), όπως συνήθως γίνεται με τις λιποδιαλυτές βιταμίνες, για λόγους εναρμόνισης με τις τιμές των άλλων πινάκων. Μια IU βιταμίνης D είναι ίση προς 0,025 μg βιταμίνης.

* Λειτουργικά τρόφιμα (functional foods) είναι μια κατηγορία τροφίμων τα οποία, εκτός από τις θρεπτικές ουσίες που έχουν από τη φύση τους, είναι εμπλουτισμένα και με πρόσθετες ουσίες, οι οποίες έχουν ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία του καταναλωτή.

 

Δόσεις:  Η επωφελέστερη ημερήσια δόση σε διεθνείς μονάδες (IU) είναι για τους άνδρες και τις γυναίκες από 250 έως 600 IU. Ενώ για τις εγκύους και τις θηλάζουσες η ποσότητα διπλασιάζεται. Αυξημένες ποσότητες απαιτούνται και με την πάροδο της ηλικίας. Στους ενήλικες μεταξύ 50 και 70 ετών, προτείνουν 600 IU την ημέρα, ενώ για τους επάνω των 70 ετών, 800 IU. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο είναι 2000 IU. Ποσότητες της βιταμίνης D μεταξύ 400 και 800 IU έχουν αποδειχθεί χρήσιμες στις περιπτώσεις υψηλής πίεσης, οστεοπόρωσης και για την πρόληψη του καρκίνου.

Υπερδόσεις βιταμίνης D μεγαλύτερες των 1000 IU την ημέρα, δημιουργούν υψηλές συγκεντρώσεις ασβεστίου στο αίμα, με συνέπεια να εμφανίζεται κόπωση, φαγούρα, τσούξιμο στα μάτια, διάρροια και φυσικά απόθεση ασβεστίου στα αιμοφόρα αγγεία, στο ήπαρ, στους πνεύμονες, στα νεφρά και την καρδιά. Η παρατεταμένη έκθεση στις ηλιακές ακτίνες δεν δημιουργεί υπερεπάρκεια. Οι υπερδόσεις βιταμίνης D συνεπάγονται απώλεια οστέϊνης μάζας.

Αλληλεπιδράσεις:  Η απορρόφηση της βιταμίνης D επηρεάζεται από ορισμένα φάρμακα όπως αυτά που κατεβάζουν τη χοληστερίνη, τα αντιεπιληπτικά, την κορτιζόνη και ορισμένα διουρητικά. Τα τελευταία διαταράσσουν την ισορροπία βιταμίνης D – ασβεστίου. Επίσης, η αλκοόλη εμποδίζει τη βιταμίνη D να μετατραπεί στη βιολογικά δραστική μορφή της.

Συμπληρώματα:  Πολύ καλό συμπλήρωμα βιταμίνης D είναι το μουρουνέλαιο. Συμπληρώματα ενδεχομένως να χρειάζονται οι χορτοφάγοι που αποφεύγουν και τα γαλακτοκομικά, οι ηλικιωμένοι και όσοι παίρνουν αντιεπιληπτικά φάρμακα σε χρόνια βάση. Επίσης, αυτοί που έχουν προβλήματα με το ήπαρ και τα νεφρά, όπου η βιταμίνη D μετατρέπεται στην ενεργό μορφή της. Συμπληρώματα βιταμίνης D δεν πρέπει να δίνονται σ' αυτούς που έχουν στο αίμα τους υψηλές συγκεντρώσεις ασβεστίου και φωσφόρου. Επίσης, πρέπει να δίνονται με φειδώ στους καρδιοπαθείς και στους νεφροπαθείς.

Σχόλια:  Η ανεπάρκεια βιταμίνης D οδηγεί στην απομάκρυνση του ασβεστίου από τα οστά με συνέπεια να γίνονται αρκετά λεπτά και εύθραυστα. Στα παιδιά προκαλείται ραχίτιδα και στους ενήλικες πόνοι στα οστά, ατονία στους μύες και ζημιές στα δόντια. Η ανεπάρκεια βιταμίνης D είναι υπαρκτό πρόβλημα και στις οικονομικά αναπτυγμένες κοινωνίες, διότι πολλά ηλικιωμένα άτομα αποφεύγουν να εκτεθούν στον ήλιο, για το φόβο μήπως πάθουν καρκίνο του δέρματος.

 
 
Απόσπασμα από το βιβλίο  "Συμπληρώματα Διατροφής"
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Γεώργιος Μανουσάκης

Χημικός
Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ. 

Βιογραφικό

Ιστότοπος: gmanoussakis.blogspot.gr/
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Συνένζυμο Q10 Ω3 ΛΙΠΑΡΑ ΟΞΕΑ »

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.