Web
Analytics
Σημάδια που δείχνουν έλλειψη ασβεστίου - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Σημάδια που δείχνουν έλλειψη ασβεστίου

Το ασβέστιο είναι ένα μεταλλικό και θρεπτικό στοιχείο, το οποίο λαμβάνουμε από τη διατροφή μας. Αποτελεί ένα πολύτιμο μέταλλο για τον ανθρώπινο οργανισμό, ειδικότερα κατά την περίοδο της ανάπτυξης του ανθρώπου, καθώς αποτελεί κύριο δομικό συστατικό των οστών και των δοντιών. Επίσης, το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία της καρδιάς, καθώς και στη λειτουργία των μυών.

Τι γίνεται όμως όταν μας λείπει το ασβέστιο;

Η έλλειψη ασβεστίου είναι μία κατάσταση που συχνά παρατηρείται με μεγαλύτερες ηλικίες. Η οστεοπόρωση κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης είναι η συχνότερη μορφή. Τόσο η ηλικία, όσο και το γυναικείο φύλο αποτελούν 2 από τους πιο συχνούς παράγοντες για να εμφανίσει κάποιος οστεοπόρωση.

Ωστόσο, η έλλειψή του ασβεστίου μπορεί να δημιουργήσει μία σειρά από προβλήματα, καθώς αρχίζουν να εμφανίζονται στον οργανισμό μας και φυσικά, δυσκολεύουν την καθημερινότητά μας.

Για να προλάβουμε λοιπόν, αυτές τις ανεπιθύμητες καταστάσεις, πάμε να δούμε μία σειρά από σημάδια που δείχνουν την έλλειψη του ασβεστίου.

Μυϊκές κράμπες   

Οι μυϊκές κράμπες αποτελούν ένα βασικό σύμπτωμα που μας δείχνουν ότι ενδεχομένως να  υπάρχουν χαμηλά επίπεδα ασβεστίου. Το ασβέστιο είναι ένα συστατικό που συμμετέχει στη φυσιολογική λειτουργία – σύσπαση των μυών και η έλλειψή του δημιουργεί τις κράμπες.

Συχνοί τραυματισμοί

Η αποδυνάμωση των οστών, λόγω των χαμηλών επιπέδων ασβεστίου, συχνά προκαλεί συχνούς τραυματισμούς σε αθλητές, όσο και σε αθλούμενους. Επιπλέον, ακόμα και σε άτομα που δεν αθλούνται, φαίνεται ότι έλλειψη του ασβεστίου μπορεί να δημιουργήσει τραυματισμό, ακόμη και λόγω ήπιας πτώσης ή άλλου μικροατυχήματος.

Ξεφλούδισμα νυχιών

Συχνά, οι γυναίκες παρατηρούν ότι τα νύχια τους σπάνε ή και ξεφλουδίζουν εύκολα. Ένα από τα δομικά συστατικά των νυχιών αποτελεί το ασβέστιο, οπότε η έλλειψή του δημιουργεί το χαρακτηριστικό αυτό ξεφλούδισμα.

Τερηδόνα

Το 99% του ασβεστίου στον οργανισμό μας βρίσκεται στα κόκκαλα και τα δόντια μας. Έτσι, λοιπόν η συχνή εμφάνιση τερηδόνας, εφόσον καλύπτονται οι βασικές οδηγίες υγιεινής των δοντιών, μπορεί να είναι ένα σημάδι έλλειψης ασβεστίου. Το σώμα μας, όταν έχει ανάγκη από ασβέστιο και δεν το λαμβάνει από τη διατροφή μας, παίρνει την ποσότητα από άλλα μέρη του σώματός μας, με τα δόντια να αποτελούν μία βασική πηγή.

Καρδιαγγειακά συμπτώματα

Η καρδιά μας αποτελεί άλλον ένα μυ στο σώμα μας. Έτσι, και εδώ το ασβέστιο συμβάλλει στην καλή λειτουργία του συστήματος της καρδιάς, και πιο συγκεκριμένα στην αποστολή μηνυμάτων προς τους μυς της καρδιάς για την ομαλή παροχή αίματος στο σώμα. Στην περίπτωση που υπάρχει έλλειψη του μετάλλου αυτού, μπορεί να διαταράξει τον καρδιακό μας παλμό, προκαλώντας αρρυθμίες.

Δυσκολίες στον ύπνο

Η μελατονίνη αποτελεί τη βασική ορμόνη που μας βοηθάει να χαλαρώνει το σώμα μας και να κοιμόμαστε καλύτερα. Το ασβέστιο συμμετέχει στην παραγωγή της μελατονίνης. Προβλήματα στον ύπνο και αν κάποιος δε μπορεί να κοιμηθεί (πετάγεται στον ύπνο του), τότε ίσως ο οργανισμός του, να έχει ανάγκη ασβέστιο.

Πλούσιες πηγές ασβεστίου

Η επαρκής πρόσληψη του ασβεστίου είναι σημαντικό να καλυφθεί μέσα από τη διατροφή μας. Αρκεί να μπορέσουμε να εντάξουμε καθημερινά κάποιες βασικές πηγές του.

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Το γάλα, το γιαούρτι και τα τυριά αποτελούν πλούσιες πηγές ασβεστίου. Μάλιστα, 2-3 μερίδες γάλακτος ή γιαουρτιού είναι αρκετές για να καλύψουν τις ανάγκες μας σε ασβέστιο. Από την άλλη πλευρά, τα τυριά αποτελούν πιο πλούσιες πηγές ασβεστίου σε αυτή την κατηγορία, καθώς σε μικρό όγκο μπορούμε να λάβουμε περισσότερη ποσότητα ασβεστίου. Τα τυριά ρικότα, μοτσαρέλα και το cheddar αποτελούν τις πιο πλούσιες πηγές.

Ψάρια & θαλασσινά με το κόκκαλο

Αν και τα ψάρια δεν είναι γνωστά για το ασβέστιο, στην πραγματικότητα τα μικρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες, ο γαύρος, η αθερίνα, ψάρια δηλαδή που τρώγονται με το κόκκαλο μας προσφέρουν ασβέστιο. Επιπλέον, ο σολομός κονσέρβα φαίνεται να περιέχει κι αυτός ασβέστιο.

Πράσινα λαχανικά

Τα πράσινα λαχανικά, όπως το μπρόκολο, λάχανο kale, χόρτα, σπανάκι περιέχουν ασβέστιο. Ωστόσο, λόγω των οξαλικών οξέων που περιέχονται μειώνουν την απορρόφησή του.

Ξηροί καρποί

Τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, τα καρύδια και τα φιστίκια περιέχουν ασβέστιο. Επιλέξτε τους ανάλατους ξηρούς καρπούς, καθώς το νάτριο (αλάτι) αυξάνει την αποβολή του ασβεστίου από τα ούρα.

Αποξηραμένα σύκα

Τα αποξηραμένα σύκα αποτελούν επίσης, πηγή ασβεστίου. Πιο συγκεκριμένα, 8 αποξηραμένα σύκα μας δίνουν το 10% των ημερήσιων συστάσεων σε ασβέστιο.

«Σύμμαχοι» στην απορρόφηση του ασβεστίου

Για να μπορέσουμε να απορροφήσουμε όμως το ασβέστιο, είναι σημαντικό να υπάρχουν και οι κατάλληλοι συνδυασμοί τροφίμων & θρεπτικών συστατικών.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D αποτελεί το πιο βασικό «σύμμαχο» στην απορρόφηση του ασβεστίου. Είναι το συστατικό εκείνο που βοηθάει να ξεκινήσει να απορροφάται το ασβέστιο από τα οστά μας! Το μεγαλύτερος μέρος της συντίθεται στο δέρμα, έπειτα από έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία (20 λεπτά έκθεσης στον ήλιο την ημέρα). Τρόφιμα που την περιέχουν είναι τα αυγά, τα λιπαρά ψάρια, το κρέας και τα εμπλουτισμένα προϊόντα (π.χ. δημητριακά, γάλα).

Κάλιο

Είναι γνωστό ότι το κάλιο εξισορροπεί την υψηλή ποσότητα νατρίου (αλάτι) στον οργανισμό μας. Με αυτό τον τρόπο, μειώνει την απέκκριση του ασβεστίου από τα ούρα. Βρίσκεται σε αρκετές τροφές που καταναλώνουμε καθημερινά, όπως μπανάνα, φακές, φασόλια, πατάτα, κ.α..

Βιταμίνη Κ

Η βιταμίνη Κ είναι μία βιταμίνη που συμμετέχει στην παραγωγή της οστεοκαλσίνης. Η οστεοκαλσίνη συμμετέχει στο μεταβολισμό του ασβεστίου στα οστά και περιέχεται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως μαρούλι, σπανάκι, κ.α.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο συμβάλλει στη διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων του ασβεστίου στον οργανισμό μας, μέσω συμμετοχής του στην έκκριση της παραθυρεοειδούς ορμόνης (PTH). Τρόφιμα ολικής αλέσεως (πχ δημητριακά πρωινού), όσπρια, ξηρούς καρπούς, καθώς και πράσινα λαχανικά περιέχουν μαγνήσιο.

 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
Ελένη Τσαχάκη

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc. 
Diet & NLP Wellbeing Coach

Βιογραφικό

 

Ιστότοπος: https://tsachaki.gr/

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.