Γιόγκα και Αυτισμός

Τα παιδιά με ΔΑΦ (Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος) από πολύ μικρή ηλικία ξεκινούν πολύωρες και πολυδάπανες ψυχοπαιδαγωγικές διαδικασίες οι οποίες είναι απαραίτητες ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες καθοριστικές για την ανάπτυξή τους. Ένας όμως σημαντικός τομέας που φαίνεται τα παιδιά με αυτισμό να υπολείπονται είναι αυτός της ψυχοκινητικής τους ανάπτυξης. Ενώ τις περισσότερες φορές δεν υπάρχει κάποιο οργανικό πρόβλημα φαίνονται ανώριμα κινητικά, στο συντονισμό των κινήσεών τους, στην ακρίβεια, στη δύναμη ή την ταχύτητα και τη σταθερότητα. Γενικά τα παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος φαίνεται να έχουν χαμηλά επίπεδα φυσικής κατάστασης.

Η  ίδια η διαταραχή καθιστά δύσκολη τη συμμετοχή του παιδιού σε κάποιο πρόγραμμα φυσικής άσκησης ιδιαίτερα ομαδικό. Η απουσία κινήτρων για μάθηση, για συμμετοχή και μίμηση ή μοίρασμα  είναι κάποια χαρακτηριστικά του αυτισμού και των ΔΑΦ που δυσχεραίνουν την ένταξη του παιδιού  σε κάποια φυσική δραστηριότητα.

Η καλή σωματική υγεία όμως, είναι καθοριστικής σημασίας για όλους, και για όλα τα παιδιά οπότε δεν πρέπει να εξαιρείται ακόμα και όταν ένα παιδί με αυτισμό έχει ένα πολύ φορτωμένο -εκπαιδευτικά -πρόγραμμα. Η γυμναστική είναι καθοριστικής σημασίας τόσο για την σωματική  υγεία των παιδιών όσο και για την περαιτέρω ωρίμανση βασικών δεξιοτήτων παιδιών.

Η γιόγκα είναι μία μέθοδος εκγύμνασης σώματος και πνεύματος καθώς συγκεντρώνει ένα πλήθος στάσεων -ασάνας- οι οποίες είναι και διασκεδαστικές για τα παιδιά καθώς αντιπροσωπεύουν ζώα (όπως  η γάτα), πρόσωπα (ο χορευτής) ή και έννοιες (το αστέρι και ο ήλιος) αλλά και βοηθούν σε πολλούς τομείς της ψυχοκινητικής ανάπτυξης. Μέσα από τις ασκήσεις το παιδί θα αναπαραστήσει κάποιο ζώο έτσι θα εξασκήσει τις μιμητικές δεξιότητες, τη συμβολική σκέψη και αναπαράσταση αλλά και παράλληλα η ίδια η στάση θα το βοηθήσει να αναπτύξει ευλυγισία, ισορροπία, ακρίβεια, θα το ενδυναμώσει, και θα βελτιώσει τη στάση του σώματός του. Ορισμένες στάσεις εκτελούνται δυαδικά ή και ομαδικά και έτσι ενθαρρύνονται τα παιδιά στη συνεργασία και τη συμμετοχικότητα.

Ένα άλλο κεντρικό κομμάτι της παιδικής γιόγκα είναι οι αναπνοές. Η εκμάθηση αναπνοών μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με αυτισμό τόσο να απελευθερώσουν την ένταση, όσο και να αναπτύξουν καλύτερο έλεγχο αναπνοής. Με αυτόν τον τρόπο διευρύνεται η αναπνοή και έτσι βελτιώνονται αναπνευστικά προβλήματα . Ο καλύτερος έλεγχος της αναπνοής βοηθάει και στη παραγωγή του λόγου.  Η χαλάρωση με τις νοερές εικόνες που εφαρμόζεται στην γιόγκα είναι ένα άλλο μέρος όπου τα παιδιά με ΔΑΦ μπορούν να επωφεληθούν τόσο για τη ρύθμιση του συναισθήματος τους όσο και για την ανάπτυξη της συγκέντρωσής τους.

Ταυτόχρονα η γιόγκα για παιδιά με αυτισμό εισαγάγει ήπια αισθητηριακά ερεθίσματα (όπως ήχους, μουσική, φτερά ή μαντήλια, μπάλες γυμναστικής και αιώρες)  τα οποία βοηθούν τα παιδιά στην απευαισθητοποίηση από αυτά.

Το σημαντικότερο ίσως όφελος είναι ότι είναι μία ομάδα όπου τα παιδιά διασκεδάζουν  και μοιράζονται, έτσι αποκτούν περισσότερη αυτοπεποίθηση. Τα παιδιά συμμετέχουν με δική τους πρωτοβουλία και επιθυμία είναι αυθόρμητα  και αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας με την ομάδα γιόγκα σε παιδιά με αυτισμό.

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Τελευταία άρθρα από τον/την Αγγελική Παναγιωτοπούλου

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Τι είναι ο Διαλογισμός - Οφέλη του Διαλογισμού »

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.