Web
Analytics
Το Γιν και το Γαν της θεραπευτικής - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Το Γιν και το Γαν της θεραπευτικής

Η κινέζικη ιατρική είναι ο καθρέφτης της κινέζικης φιλοσοφίας, η οποία αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως μέρος του σύμπαντος. Έχει τις ρίζες της σε παραδόσεις αιώνων και στην πρακτική της εμπεριέχει τη βαθιά σοφία των διδαγμάτων του Λάο Τσε. Τα πρώτα ιατρικά κείμενα χρονολογούνται από το 1800 π.Χ., την εποχή της δυναστείας Chang, και ήταν χαραγμένα σε φαρδιά οστά και σε όστρακα χελώνας. Ομως, πολλά ιστορικά ευρήματα μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η παραδοσιακή κινέζικη ιατρική είχε διαμορφωθεί ήδη από το 6000 π.Χ. Το αρχαιότερο ιατρικό σύγγραμμα, το «Nei King», γράφτηκε το 2700 π.Χ. και είναι ένας φιλοσοφικός διάλογος μεταξύ του 3ου «Κίτρινου Αυτοκράτορα» Hoang-Ti και του υπουργού του Chi-Pa, το οποίο αρκετά αργότερα, περίπου το 400 π.Χ., ερμηνεύτηκε από τον Pien Tsiao, που θεωρείται ο «πατέρας» της ιατρικής στην Κίνα.

Στο «Nei King» περιγράφονται η φυσιολογία και η παθολογία του ανθρώπινου σώματος, οι βασικές διαγνωστικές τεχνικές, προληπτικές μέθοδοι, καθώς και μέθοδοι θεραπείας, όπως ο βελονισμός και η θεραπεία με μόξα. Περιλαμβάνει, επίσης, τη θεωρία του γιν - γιανγκ, των πέντε στοιχείων, περιγράφει τους μεσημβρινούς, την ενέργεια τσι, το αίμα και τα σωματικά υγρά, τα πέντε συναισθήματα και τους έξι εξωγενείς βλαπτικούς παράγοντες της παραδοσιακής κινέζικης ιατρικής.

Η Άρτεμις Καρνέζη, καθηγήτρια κινέζικης ιατρικής, βελονισμού και ρεφλεξολογίας στην Ακαδημία Αρχαίας Ελληνικής και Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής, επισημαίνει: «Μία από τις θεμελιώδεις πεποιθήσεις της κινέζικης φιλοσοφίας είναι η ενότητα ανθρώπου και σύμπαντος. Πρεσβεύει ότι ο άνθρωπος, η κοινωνία και η φύση αποτελούν ένα ενιαίο σύστημα, που κάθε μέλος του διέπεται από τους ίδιους φυσικούς νόμους. Ο Λάο Τσε, ιδρυτής του ταοϊσμού, γράφει ότι "ο άνθρωπος είναι διαμορφωμένος σύμφωνα με τη Γη, η Γη είναι διαμορφωμένη σύμφωνα με τον Ουρανό, ο Ουρανός είναι διαμορφωμένος σύμφωνα με το Ταό, το Ταό είναι η ίδια η φύση". Ταό ή Νταό είναι ο δρόμος και η Αρχή πριν από την αρχή. Είναι η ουσία, το υπέρτατο θείο, το μέρος απ' όπου ξεκινούν όλα. Είναι αυτό που δεν μπορούμε να συλλάβουμε, αυτό που δεν μπορούμε να ονομάσουμε. Αυτό το ολιστικό μοντέλο δεσπόζει σε όλους τους κλάδους της κινέζικης θεραπευτικής. Οι πρώτοι κινέζοι γιατροί ήταν μυστικιστές και φιλόσοφοι. Πίστευαν ότι η φύση του ανθρώπινου σώματος μπορεί να γίνει κατανοητή μέσα από την παρατήρηση των φαινομένων της φύσης, καθώς και ότι οι διαταραχές του σώματος θεραπεύονται με την εφαρμογήτων αρχών της φύσης. Συνεπώς, ο θεραπευτής όφειλε να μελετήσει το ανθρώπινο σώμα μέσα από την παρατήρηση του Ουρανού και της Γης. Ετσι, η κινέζικη φιλοσοφία και θεραπευτική αντιλαμβάνεται την ανθρώπινη ύπαρξη άρρηκτα συνδεδεμένη με το φυσικό περιβάλλον».

Η βάση όλων των φαινομένων του σύμπαντος,  που συνδέει σε μιαν αδιάκοπη κίνηση τις υλικές φόρμες με τις αυλές ενέργειες, είναι η λεγόμενη ενέργεια τσι. Οι μεσημβρινοί, τα ενεργειακά κανάλια που διατρέχουν το σώμα μας, εμπεριέχουν την κίνηση της ενέργειας τσι. Ο βελονισμός γίνεται για να επηρεάσει τη ροή τού τσι και να επέλθει η θεραπεία. Σ' αυτό το σύστημα η ισορροπία φέρνει τη θεραπεία.

«Αμέσως μετά το Ταό, άρχισε να εμφανίζεται η διπολική διάσταση στον κόσμο. Το γιν και το γιανγκ είναι οι δύο αντίθετες δυνάμεις στο σύμπαν και στη φύση και είναι απόλυτα συμπληρωματικές. Χωρίς το ένα δεν μπορεί να υπάρξει το άλλο. Χωρίς μέρα δεν υπάρχει νύχτα, χωρίς κρύο δεν υπάρχει ζέστη. Ολα μπορούν να χωριστούν σε γιν και γιανγκ. Η γυναίκα είναι γιν και ο άντρας πιο γιανγκ. Το γιανγκ έχει να κάνει με την έντονη κίνηση, την ενέργεια και τη ζωτικότητα, δηλώνει γενικά μια πιο αρσενική φύση, ενώ το γιν είναι κάτι πιο εσωτερικό, πιο σκοτεινό, με πιο βραδεία κίνηση κι εκεί εντοπίζονται τα χαρακτηριστικά της γυναίκας. Το γιν και το γιανγκ μαζί δημιουργούν την ολότητα» εξηγεί η Αρτεμις Καρνέζη.

Επί πλέον, η διάγνωση από τους ολιστικούς βελονιστές γινόταν μέσα από την παρατήρηση των πέντε στοιχείων. Τα στοιχεία είναι: το ξύλο, η φωτιά, το νερό, η γη και το μέταλλο - συστατικά που υπάρχουν αυτούσια στη φύση, αλλά και μέσα στο σώμα μας. Μέσα από την παρατήρηση των πέντε στοιχείων μπορούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει μέσα στον οργανισμό μας.

Η παρατήρηση των φυσικών φαινομένων και η ταξινόμηση τους γίνεται κάτω από την ομπρέλα των δύο συμπληρωματικών δυνάμεων γιν-γιανγκ και αμέσως μετά των πέντε στοιχείων.
Τα πάντα έξω από το σώμα, αλλά και μέσα σ' αυτό, ταυτίζονται με κάποιο από τα πέντε στοιχεία , εκφράζοντας τις ιδιότητες του στοιχείου αυτού. Ετσι, τα μετεωρολογικά φαινόμενα, οι εποχές του χρόνου, τα σημεία του ορίζοντα, τα χρώματα, οι μυρωδιές, οι γεύσεις, τα πάντα κατατάσσονται σε κάποιο στοιχείο. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι κατατάσσεται στο στοιχείο φωτιά. Ο χειμώνας στο στοιχείο νερό. Ο νότος είναι το στοιχείο φωτιά, ο βορράς είναι το στοιχείο νερό. Το ίδιο συμβαίνει και μέσα στο σώμα, με τα εσωτερικά όργανα. Το κάθε όργανο εκφράζει ένα από τα πέντε στοιχεία.
Αλλά δεν είναι μόνο η ύλη του ανθρώπινου σώματος που κατατάσσεται στα πέντε στοιχεία, είναι και τα συναισθήματα και η πνευματική κατάσταση, δηλαδή η συμπεριφορά και το τι νιώθει κάποιος. Κάθε συναίσθημα μπορεί να μπει κάτω από τη στέγη ενός στοιχείου. Ο οξύθυμος, αυτός που έχει μεγάλη ένταση, θα είναι πιο πύρινος από κάποιον συνεσταλμένο και πιο εσωτερικό ή ντροπαλό, ο οποίος θα κλίνει προς το μέταλλο ή το νερό.

Η κινέζικη φιλοσοφία και η θεωρία του γιν - γιανγκ και των πέντε στοιχείων βρίσκουν πρακτική εφαρμογή μέσα από τη μέθοδο του βελονισμού. Πρόκειται για μια πανάρχαιη ιατρική μέθοδο, της οποίας οι ρίζες βρίσκονται στα βάθη της Ανατολής, τόσο στην Κίνα όσο και στην Κορέα και τη Σρι Λάνκα. Οι πρώτες αναφορές για το βελονισμό εντοπίζονται περίπου στο 2500 π.Χ., όμως η μεγάλη του διάδοση οφείλεται στον Μάο Τσε Τουνγκ. Οχι τόσο γιατί πίστεψε στην αξία της παραδοσιακής κινέζικης ιατρικής, αλλά λόγω της δραματικής έλλειψης γιατρών και φαρμάκων, την οποία προσπάθησε να αντιμετωπίσει επιβάλλοντας την εφαρμογή του βελονισμού, μια θεραπεία ανέξοδη, η οποία, όμως, έκανε θαύματα! Ακόμη και σήμερα στην Κίνα τα νοσοκομεία ακολουθούν αυτήν την παράδοση, την οποία συνεχίζουν να εμπιστεύονται οι κινέζοι ασθενείς (γενικά λειτουργούν αμιγώς κινέζικα, αμιγώς δυτικά και κάποια μεικτά νοσκομεία).

Ο βελονισμός βασίζεται στην αρχή ότι στο σώμα υπάρχουν ενεργειακά κανάλια που μέσα τους ρέει το αίμα και η ενέργεια τσι. Οπως στη γη υπάρχουν τα ποτάμια που μέσα τους κυλάει το νερό, η ζωτική δύναμη του πλανήτη, στο σώμα υπάρχουν «ποτάμια», ενεργειακά κανάλια, που είναι οι μεσημβρινοί. Το δίκτυο των μεσημβρινών εξαπλώνεται σε όλο το μήκος, πλάτος και βάθος του σώματος, έτσι ώστε η ενέργεια τσι και το αίμα να διαβιβάζονται σε όλα τα όργανα και τους ιστούς. «Οι μεσημβρινοί είναι αρ χικά έξι, αλλά κάθε κανάλι έχει μια γιν και μια γιανγκ πλευρά, κι έτσι οι μεσημβρινοί γίνονται δώδεκα, όπως δώδεκα είναι και τα εσωτερικά μας ζωτικά όργανα. Δώδεκα μεσημβρινοί, που ο καθένας τους συνδέεται ενεργειακά με ένα ζωτικό όργανο, εκφράζοντας την αιθέρια προέκταση του οργάνου. Κάθε όργανο μπορείς να το προσεγγίσεις μέσα από τον μεσημβρινό του. Οι δώδεκα μεσημβρινοί αναδύονται στο σώμα πιο επιφανειακά στα σημεία βελονισμού. Αυτά τα σημεία έχουν μετρηθεί με σύγχρονες μεθόδους και έχει βρεθεί ότι παρουσιάζουν χαμηλότερη ηλεκτρική αντίσταση. Τοποθετώντας τη βελόνα εκεί, δημιουργούμε ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο και έτσι αποσυμφορίζεται η ροή τού τσι».

Η επιλογή των βελονιστικών στοιχείων που χρησιμοποιούνται κάθε φορά γίνεται με βάση τις αρχές της θεωρίας γιν - γιανγκ και των πέντε στοιχείων. «Τοποθετώντας βελόνες σε ειδικά σημεία επαναφέρουμε την ισορροπία του γιν - γιανγκ στο σώμα, καθώς και τις φυσικές σχέσεις των πέντε στοιχείων. Οι βελόνες, ειδικά φτιαγμένες για βελονισμό, δεν μοιάζουν με καρφίτσες ή με ενέσιμες βελόνες• είναι πολύ λεπτές, έχουν διαφορετικό μήκος, από κοντές μέχρι πολύ μακριές, και ποικίλλουν ακόμη και ως προς το πάχος. Αλλά και η πιο χοντρή βελόνα είναι λεπτή. Οπότε ο βελονισμός θεωρείται μια σχετικά ανώδυνη πράξη, ανάλογα με την ευαισθησία που έχει καθένας στον πόνο».

Επίσης, μεγάλο ρόλο στη θεραπεία παίζουν και τα βότανα.  «Στην Κίνα τα πάντα είναι βότανα. Κι ο άνθρωπος και το φυτό κι ο σκύλος βότανο είναι. Απ' τη στιγμή που θα χρησιμοποιηθεί το υλικό αυτό ή η ενέργεια αυτού του υλικού για κάποιες θεραπευτικές μεθόδους, είναι βότανο. Οπότε η γκάμα είναι ατελείωτη. Από τα ανθρώπινα μαλλιά μέχρι το δέρμα του φιδιού, το καβούκι της χελώνας, το φτερό του καρχαρία, το πουκάμισο του τζίτζικα. Ανάλογα με την υλική δομή αυτών των βοτάνων, αλλά και με το τι ακριβώς προκαλούν στη φύση ως υλικά, προβλέπεται τι θα προκαλέσουν μέσα στο σώμα. Ολα αυτά κονιορτοποιούνται ή μπορούμε ακόμα να βράσουμε μέρη του βοτάνου ή του ίδιου του φυτού και να κάνουμε μείξεις που λέγονται συνταγές. Και υπάρχουν άπειρα βότανα και άπειρες συνταγές». Να προσθέσουμε ότι ένας συνηθισμένος θεραπευτικός κύκλος περιλαμβάνει περίπου 8-12 συνεδρίες, οι οποίες γίνονται συνήθως 1-2 φορές την εβδομάδα.
Από την εμπειρία της κυρίας Καρνέζη φαίνεται ότι αυτό το ολιστικό σύστημα που κουβαλάει έντονα τα στοιχεία ενός μακρινού λαού, τόσο διαφορετικού από εμάς, δεν ξενίζει ιδιαίτερα τους Ελληνες. «Οι Έλληνες είναι ανοιχτοί», παρατηρεί, «διότι έχουν μέσα τους τη σύνδεση με τη φύση. Μην ξεχνάμε ότι εμείς έχουμε μέσα μας τον Ιπποκράτη. Μέσα στα γονίδια μας υπάρχει αυτή πληροφορία πιο έντονα κι από άλλους λαούς της Ευρώπης».

 

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΛΕΝΑ ΣΠΑΝΩΔΗ

Πηγή: Υγεία και Εναλλακτικές Θεραπείες (Ειδική έκδοση Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας)

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Συντακτική ομάδα

Από την Συντακτική Ομάδα του dromostherapeia.gr

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.