Τι να τρώτε, για να νικήσετε την αρθρίτιδα

Με βάση επιστημονικές έρευνες, η διατροφή παίζει ουσιαστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της αρθρίτιδας.

Ειδικοί μιλούν στην daily mail και αποκαλύπτουν απλές διατροφικές αλλαγές που μειώνουν τον πόνο στις αρθρώσεις, ενώ τονίζουν την σημασία της εντερικής υγείας.

Υγιές βάρος

Ο πιο κοινός τύπος αρθρίτιδας είναι η οστεοαρθρίτιδα, που προκαλείται από την σταδιακή φθορά του χόνδρου.

Η απώλεια βάρους βελτιώνει τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας. Όταν περπατάτε, με κάθε βήμα ασκούνται δυνάμεις σε κάθε γόνατο, ισοδύναμες με 1,5 φορά  το βάρος σας. Όταν ανεβαίνετε σκαλιά, η πίεση σε κάθε γόνατο, είναι 2 με 3 φορές το βάρος σας.

Σύμφωνα με έρευνα αν ένας υπέρβαρος ασθενής με οστεοαρθρίτιδα χάσει το 10% του σωματικού βάρους του, θα μειώσει τον πόνο στις αρθρώσεις κατά το ήμισυ.

Σε άλλη έρευνα που διεξήχθη το 2016, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου στο Όσλο, ανακάλυψαν ότι το υπερβολικό βάρος αυξάνει την ανοσολογική απόκριση και προκαλεί διόγκωση στους ιστούς των αρθρώσεων.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι το λίπος αποτελεί ένα μεγάλο όργανο, που παράγει πολλές ορμόνες και άλλες ουσίες. Όσο πιο υπέρβαροι είστε, τόσο πιο πολλές φλεγμονώδεις πρωτεΐνες παράγονται, που ονομάζονται κυτοκίνες και αδιποκίνες, οι οποίες αυξάνουν τον πόνο.

Μεσογειακή διατροφή

Η μεσογειακή διατροφή αποτελείται από λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια, ξηρούς καρπούς και μικρές ποσότητες ψαριών, άπαχου κρέατος και ελαιόλαδου. Είναι πλούσια σε ενώσεις που προάγουν την καλή υγεία όπως αντιοξειδωτικά, ωμέγα-3, μονοακόρεστα λίπη (που βοηθούν την καρδιά) και σε μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες, που βοηθούν την πέψη.

Στην μεσογειακή διατροφή τα αντιοξειδωτικά, συμβάλλουν στην αντιφλεγμονώδη επίδραση των τροφών. Επιπλέον εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες προκαλούν κυτταρική βλάβη, ενώ ανακουφίζει τις αρθρώσεις από τον πόνο.

Μια μελέτη που διεξήχθη το 2015, ανέφερε ότι οι ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα, είχαν σημαντική μείωση του πόνου, μόλις 2 εβδομάδες αφού υιοθέτησαν μια μεσογειακή διατροφή, που ήταν κυρίως χορτοφαγική. Επίσης έχασαν βάρος, χωρίς να έχουν μετρήσει θερμίδες ή να περιορίσουν τις ποσότητες  του φαγητού.

Μια άλλη μελέτη που διεξήχθη το 2003, επικεντρώθηκε σε ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα, κατά την οποία ο πόνος και η διόγκωση οφείλονται σε ελαττωματική απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος και όχι σε φθορά του χόνδρου. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που έκαναν μεσογειακή διατροφή για 3 μήνες, είχαν σημαντική μείωση στο πόνο και στα επεισόδια φλεγμονής.

Εντερική υγεία και προβιοτικά

Έρευνες δείχνουν πόσο σημαντική είναι η εντερική υγεία στην περίπτωση της αρθρίτιδας και κυρίως της ρευματοειδής.

Μια μελέτη που διεξήχθη στο πανεπιστήμιο του Ρότσεστερ, διαπίστωσε ότι τα ποντίκια που κατανάλωναν «πρόχειρο φαγητό» είχαν «κακά» βακτήρια στο έντερό τους και ανάπτυξαν οστεοαρθρίτιδα. Σε αντίθεση, τα ποντίκια που κατανάλωναν τροφές με προβιοτικά, που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των «καλών» βακτηρίων, ήταν υγιή.

Για να υπάρξουν όμως θετικά αποτελέσματα, πρέπει η διατροφή με προβιοτικά να είναι συνεπής για 9 με 15 μήνες, σύμφωνα με έρευνα στο Ινστιτούτο Επιστήμης Weizmann στο Ισραήλ.

Καταναλώστε βρώμη

Σύμφωνα με μελέτη, τα αυξημένα επίπεδα της χοληστερίνης έχουν συσχετιστεί με τον πόνο στην οστεοαρθρίτιδα.

Κάνοντας αλλαγές στην διατροφή σας μπορείτε να μειώσετε την «κακή» χοληστερόλη (LDL), περίπου κατά 30%.

Τρώγοντας 1 μπoλ την ημέρα κουάκερ, μπορείτε να μειώσετε το πόνο της οστεοαρθρίτιδας.

Εναλλακτικά προσθέστε καθημερινά στην διατροφή σας, 30 gr καρύδια ή 25 gr πρωτεΐνης σόγιας, η οποία βρίσκεται στο γάλα σόγιας και στα φασόλια σόγιας edamame.

Ω-3 λιπαρά οξέα

Έχει αποδειχτεί ότι τα ιχθιέλαια, έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και μειώνουν τον πόνο, ειδικά στα άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Πρέπει να τρώτε 2 με 3 φορές την εβδομάδα λιπαρά ψάρια (όπως σκουμπρί, σολωμό, φρέσκο τόνο), επειδή είναι πλούσια σε ωμέγα-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.

Εναλλακτικά μπορείτε να πάρετε και κάψουλες ιχθυελαίου. Σε κλινική μελέτη που έγινε σε άτομα με οστεοαρθρίτιδα γόνατος, η ημερήσια δόση για να μειωθεί ο πόνος και να βελτιωθεί η κίνηση, ήταν 450 gr EPA και DHA.

Αποφύγετε τα ωμέγα-6, που βρίσκονται σε καλαμποκέλαιο,  ηλιέλαιο και σταφυλέλαιο, γιατί προάγουν την φλεγμονή. Χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο και κραμβέλαιο όταν μαγειρεύετε ή στις σαλάτες.

Καταναλώστε τροφές με σίδηρο

Η αρθρίτιδα αυξάνει τον κίνδυνο της αναιμίας, μια ανεπάρκεια των ερυθρών αιμοσφαιρίων, τα οποία είναι απαραίτητα στην μεταφορά του οξυγόνου σε όλο το σώμα.

Στην περίπτωση της ρευματοειδής αρθρίτιδας, η αναιμία μπορεί να προκύψει εξαιτίας της χρόνιας φλεγμονής και της μακροχρόνιας χρήσης των αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, που αντλούν από τον οργανισμό το σίδηρο.

Πολλοί ηλικιωμένοι, παίρνουν υψηλές δόσεις ασβεστίου για να διατηρήσουν την αντοχή των οστών, δυσκολεύοντας την απορρόφηση του σιδήρου.

Εάν λαμβάνετε συμπλήρωμα ασβεστίου, πρέπει να το λαμβάνετε διαφορετική ώρα, από τα συμπληρώματα ή τις τροφές που περιέχουν σίδηρο.

Πηγές σιδήρου είναι το άπαχο κρέας, τα αυγά, τα πράσινα λαχανικά, τα φασόλια και οι φακές.

Καταναλώστε γαλακτοκομικά

Στην αρθρίτιδα, η φλεγμονή στην άρθρωση εμποδίζει τα οστά να απορροφήσουν το ασβέστιο και καθιστά τα άτομα επιρρεπή σε οστεοπόρωση.

Σύμφωνα με μελέτη του πανεπιστημίου του Μπρίστολ, το ασβέστιο παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι 700 gr γάλα, που μπορεί να ληφθεί από 3 μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα.

Το γάλα σόγιας εμπλουτίζεται με ασβέστιο, όχι όμως και η βιολογική μορφή.

Άλλες πηγές είναι τα πράσινα λαχανικά, αμύγδαλα, ψάρια (τρώτε και τα κόκαλα) όπως οι σαρδέλες.

 

 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Συντακτική ομάδα

Από την Συντακτική Ομάδα του dromostherapeia.gr

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « To κεφίρ μειώνει την αρτηριακή πίεση

Πρόσφατα άρθρα

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.